جاذبه های گردشگری قلعه رودخان


این قلعه تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن در استان گیلان می باشد. محققین ساخت قلعه را به دوره ساسانیان نسبت می دهند...

جاذبه های گردشگری قلعه رودخان

این قلعه تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن در استان گیلان می باشد. محققین ساخت قلعه را به دوره ساسانیان نسبت می دهند. قلعه بر فراز ارتفاعات روستای رودخان واقع شده و دیوار آن، ۱۵۰۰ متر طول دارد که در آن، ۶۵ برج و بارو قرار گرفته است. در دوره سلجوقیان قلعه تجدید بنا شده و در دوره اسماعیلیان از آن به عنوان پایگاهی برای مبارزه استفاده می کردند. کتیبه ای بر سر در ورودی قلعه قرار دارد که بر روی آن درج شده، در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ ه.ق، برای سلطان حسام الدین امیردباج بن امیر علاءالدین اسحق تجدید بنا شده است.

کنار قلعه، رودخانه ای به همین نام جاری است. قلعه دو بخش دارد، بخش ارگ که محل زندگی حاکم و حرمسرای او، و بخش دوم قورخانه که محل فعالیت های نظامی و محلی برای زندگی سربازان بوده است. بخش ارگ در قسمت غربی بنا در دو طبقه واقع شده و مصالح به کار رفته در ساخت آن، آجر می باشد. قراول خانه در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه های متعدد، قرار گرفته است. در این قسمت بخش های دیگری چون، ورودی، زندان، درب اضطراری و حمام قرار دارد. در قسمت ارگ یا شاه نشین قلعه، بخش هایی چون، چشمه، آب انبار، سردخانه و گرمخانه حمام شاه و چند واحد مسکونی که همگی برج و بارو دارند واقع شده است.

۴۰ برج دیده بانی که از اتاق های هشت ضلعی با طاق های گنبدی ساخته شده، دور تا دور قلعه را احاطه کرده اند. در دیوار برج های دیده بانی، روزنه هایی شیب دار جهت ریختن مواد مذاب تعبیه شده و همچنین محل هایی که سربازان در آن تیراندازی کنند. طی سالیان متمادی که این قلعه احداث شده نام هایی چون، قلعه هزار پله، حسامی، سکسار، سگسار و سگسال داشته است



آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: